Review ASUS X555QA, Komputer Riba Dengan Harga Berpatutan

Pada akhir tahun 2017, ASUS masih lagi melepaskan komputer riba baru di Indonesia. Pada 16 Disember, 2017 dan ASUS membawa satu daripada 4 komputer riba baru yang mengambil AMD, ASUS X555QA.

Asus kerjasama dengan AMD kali ini untuk meningkatkan rangkaian produk laptop dengan harga yang berpatutan dan keupayaan tidak buruk. ASUS X555QA diletakkan sebagai komputer riba dengan harga yang berpatutan di kelas pemula.

Reka bentuk

Melihat reka bentuk ASUS X555QA sebenarnya tidak istimewa. Reka bentuknya masih sama dengan kebanyakan produk komputer riba ASUS X. Walau bagaimanapun, reka bentuk ini tidak buruk dan cukup memuaskan, masih kelihatan mewah mengingat harga yang berpatutan.

Menggunakan bahan plastik menyelesaikan reka bentuk yang sangat baik dan kelihatan pepejal. Seperti biasa, ASUS menyampaikan reka bentuk berus logam pada setiap bahagian komputer riba ini, kedua-dua lapisan luar skrin dan bahagian dalam seksyen salib papan kekunci.

Mempunyai saiz skrin 15.6 inci dan terdapat pemacu cakera optik akan menjadikan komputer riba ini luas dan tebal. ASUS seolah-olah berjaya memotongnya supaya beratnya agak ringan. Dengan dimensi 328 x 256 x 25.8 mm beratnya hanya 2.3kg.

ASUS termasuk papan kekunci penuh dengan butang numpad di sebelah kanan. Terdapat ruang yang mencukupi untuk bahagian tangan dan trackpad ASUS X555QA cukup selesa untuk menaip
Review ASUS X555QA

Ciri-ciri

Bersenjata dengan panel paparan LCD 15.6 inci, ASUS X555QA dilengkapi dengan resolusi skrin 1366 x 768. Semasa penggunaannya, skrin sangat selesa dengan kualiti warna cerah.

Seperti yang sudah dijelaskan, ASUS berjaya mengurangkan berat badan dari X555QA menjadi cukup ringan untuk digenggam dengan satu tangan, tanpa menghilangkan beberapa ciri-ciri tambahan yang ada pada tiap sisi laptop ini.

Port yang dimiliki ASUS X5555QA sangat lengkap, mulai dari LAN, 1 port USB 2.0, 2 port USB 3.0, HDMI, VGA, dan lubang card reader yang menyokong jenis kad memori SD, SDXC, dan SDHC. Jangan ketinggalan pemacu cakera optik dalam bentuk super multi DVD.

ASUS X555QA juga dibekalkan dengan built-in Bluetooth 4.0 yang menyokong proses pelbagai data jauh lebih cepat dan juga sambungan Wi-FI Intergrated 802.11 AC dan 902.11 b / g / n. Dari sisi audio ASUS dikuburkan SonicMaster. Kualiti bunyi yang terhasil adalah kristal yang jelas dan bulat tidak memecahkan apabila volume dimaksimumkan.

Prestasi

Menjalin kerja sama dengan AMD, ASUS X555QA hadir dengan pemproses siri A. Pemproses yang digunakaan di laptop ini adalah AMD A10-9620P dengan kad grafik bersepadu AMD Radeon R5 430. Prosesor ini bukan tergolong yang terjuat di jajaran produk AMD.

Kapasiti RAM yang tersedia 4GB dan 8GB, tetapi Medcom.id menerima ujian pada masa ini adalah ASUS X555QA dengan 4GB RAM. Untuk kapasiti storan sendiri sebanyak 1TB dengan jenis peranti HDD.

Kapasiti RAM yang tersedia berharga. 1TB ruang penyimpanan lebih bernilai kepada komputer riba yang diklasifikasikan sebagai komputer riba yang berpatutan.

Untuk kad grafik, malangnya komputer riba ini hanya dilengkapi dengan kad grafik bersepadu AMD Radeon R5 430 dengan 2GB video RAM. Akibatnya dalam menguji permainan kelas AAA permainan laptop ini tidak kuat. Grafik yang muncul di bahagian menu mula sudah rosak.


Apabila diuji untuk menjalankan permainan Assassin's Credd: Black Flag Asus X555QA komputer riba yang mengalami pecah grafik agak mengganggu dalam konfigurasi paparan grafik biasa. Menurunnya ke tahap konfigurasi yang rendah adalah berguna.

Akhirnya saya memutuskan menjajal game DOTA 2 dan Counter Strike: Global Offensive, hasilnya baru di kedua-dua game btersebut Asus X555QA boleh bermain game dengan konfigurasi grafik tertinggi.

Mengubah keperluan foto atau video, dengan perisian komputer ASUS X555QA Cinebench yang mampu memberikan proses yang agak baik dan masih dapat diterima.

ASUS mendakwa X555QA boleh bertahan sehingga 10 jam. Berdasarkan ujian menggunakan perisian PC Mark PC hanya dapat bertahan untuk digunakan selama 2 jam 18 menit. Berdasarkan penggunaan langsung, ASUS X555QA juga tidak boleh bertahan sehingga 5 jam.

Kesimpulannya

ASUS X555QA bukanlah komputer riba permainan atau superior komputer riba utama. Terdapat dua perkara untuk diperhatikan dari spesifikasi dan harga. Pemproses AMD mampu memberikan keupayaan yang tidak buruk tetapi juga tidak terlalu kuat.

Ini dilihat apabila digunakan untuk bermain permainan ini. Permainan ini tidak dapat memainkan permainan kelas AAA yang sekarang dilepaskan. Anda mesti bersedia bermain permainan yang kurang berfokus pada grafik. Harga adalah berpatutan sehingga spesifikasi yang disediakan tidak kelas unggul.

Bagi anda yang mahukan komputer riba dengan skrin besar tetapi ringan, ASUS X555QA sempurna. Di samping itu, komputer riba ini membawa ciri-ciri seperti pelabuhan dan pemacu cakera optik lengkap pada masa komputer riba yang lain menjadi tipis ia mesti bersedia untuk membiarkan kedua-dua ciri hilang atau bilangannya kecil.