Cara Mengesan Emas Tulen (Asal) Atau Palsu

Membeli emas bukan hanya tentang reka bentuk, warna dan harga sahaja. Membeli emas bukan sekadar kepercayaan. Membeli emas juga merupakan perkara yang menyeluruh. Apabila anda membeli emas, anda harus tahu tentang emas dan juga perlu memeriksa kandungan emasnya.

Mengucapkan Tanya, pengiraan kandungan emas sangat penting ketika membeli perhiasan. Dengan mengetahui tahap emas dalam perhiasan, anda boleh mengetahui berapa peratusan emas dan logam lain yang terkandung di dalamnya.

Sebagai contoh, emas dengan kandungan 75 peratus. Ini bermakna perhiasan anda mengandungi 75 peratus emas tulen dan 35 peratus bahan lain, seperti nikel, tembaga, dan gangsa.

Emas adalah salah satu pelaburan yang paling menguntungkan sekarang kerana harga emas sentiasa berubah menjadi lebih mahal. Bagi anda yang ingin melabur dengan emas maka wajib mengetahui bagaimana membezakan emas sebenar atau palsu.

Jika anda ingin menyemak sama ada emas itu asal (tulen) atau palsu tanpa perlu membayar bayaran, di sini kami menyediakan beberapa cara yang boleh anda lakukan sendiri di rumah.

Lihat ciri-ciri emas secara visual

Cara paling mudah untuk memeriksa sama ada emas tulen atau palsu adalah dengan melihat ciri-ciri visualnya. Perhatikan tanda-tanda tertentu yang bersifat emas murni. Biasanya dalam logam berharga atau perhiasan emas terdapat setem yang menandakan kandungan emas, contohnya dalam kehalusan 1-999 atau 0.1-0.999 atau dalam karat 10K, 14K, 18K, 22K atau 24K. Sekiranya teks terlalu kecil gunakan kaca pembesar untuk memudahkan pemerhatian. Tetapi tidak semua mereka mempunyai cap, misalnya model lama. Dan emas palsu mungkin juga mempunyai karat untuk menjadikannya kelihatan asli.

Semak perubahan warna

Gosok dengan jari pada bahagian tertentu atau cari bahagian yang kasar, misalnya sekitar tepi logam berharga atau koin emas. Emas palsu akan mendedahkan pelbagai warna logam lain di bawahnya supaya warna emas kelihatan seragam dan digred.

Mencium dan menggigit

Cara Mengesan Emas Tulen (Asala) Atau Palsu
Emas tulen jika dicium tidak mencium bau, jika tidak, jika anda melihat filem ada orang yang menggigit emas atau atlet Olimpik menggigit pingat emas yang mereka baru mendapat, ia adalah perkara biasa dan tidak bertujuan. Gigit emas anda dengan tekanan yang sederhana. Semak sama ada emas gigitan tanda. Secara teorinya, jika emas asal akan menunjukkan tanda gores gigi, bekas itu semakin mendalam jika emas itu 24 karat tulen.

Cara menggigit ini pastinya bukan satu ujian yang disyorkan, kerana selain merosakkan gigi boleh merosakkan keadaan fizikal emas. Dan tentunya pemalsu masih dapat menggunakan timah berlapis emas yang juga cukup "lembut" digigit.

Menggunakan magnet

Ini adalah ujian mudah walaupun tidak menyatakan bahawa emas adalah tulen, kerana banyak logam bukan magnet lain boleh digunakan sebagai emas palsu. Sekurang-kurangnya kita tahu bahawa emas kita bukan logam emas yang disalut dengan emas. Gunakan magnet yang memegang, tahan magnet dan matlamat emas. Emas bukanlah logam magnetik, jadi jika emas yang kita uji telah tertarik kepada magnet dan dilampirkan ia dapat dipastikan bahawa emas itu palsu.

Goresnya pada seramik atau kertas

Ini juga satu cara mudah untuk mengetahui sama ada emas adalah tulen atau palsu. Tetapi perlu diingat untuk menguji ini terdapat risiko logam berharga emas yang diuji akan tercalar. Anda boleh memakai plat seramik biasa atau lantai seramik. Setelah disapu jika membentuk lapisan hitam maka ia adalah emas bersalut pyrite di atas atau hanya pirit dan sebaliknya jika selepas menggosok dibentuk kuning maka ia adalah emas. Pyrite adalah sebatian besi dengan belerang dengan warna kuning dan mempunyai kilauan seperti emas, pirit mempunyai formula kimia FeS2.

Selain seramik, anda juga boleh menggunakan kertas untuk menguji keaslian emas. Sebagai perbandingan, cuba mencalarkan duit syiling di atas kertas, dengan duit syiling tercalar di atas kertas yang meninggalkan coretan hitam, sedangkan jika emas itu benar, tidak akan ada goresan.

Ujian ketumpatan massa jenis emas

Logam yang sangat jarang dengan ketumpatan (kedelapan / ketumpatan) melebihi ketumpatan emas. Ketumpatan emas tulen 24K adalah kira-kira 19.3 g / ml, jauh melebihi kebanyakan logam lain. Mengukur ketumpatan emas adalah salah satu cara paling rumit dan paling tepat untuk mengetahui emas sebenar atau palsu. Sebagai peraturan ibu jari, semakin tinggi kepadatan emas yang lebih murni.