Tanda Tanda Kanser Serviks Wanita Harus Waspada!

Pesakit kanser serviks yang paling tidak mengalami gejala yang ketara. Menurut Matthew Anderson, pembantu profesor obstetrik dan ginekologi di Baylor College of Medicine, pada peringkat awal kanser serviks tidak benar-benar ada gejala.

Oleh itu, itulah sebabnya banyak cadangan mencadangkan semua wanita untuk menjalani ujian papsmear biasa sejak umur 21 tahun atau aktif secara seksual.

Sekiranya keputusan ujian papsmear muncul sel yang tidak normal yang juga sering dipanggil pra-kanser, atau sebarang simptom lain penyakit ini, rawatan biasanya melibatkan histerektomi.

Sebaliknya, jika anda mengetahui sebarang gejala, kanser mungkin sudah berada di tahap yang semakin berkembang. Rawatan akan lebih kompleks seperti radiasi atau kemoterapi.

Ini adalah beberapa gejala atau tanda-tanda kanser pangkal rahim yang wanita harus melihat.

1. Pendarahan yang tidak normal

Pendarahan faraj yang luar biasa adalah gejala yang dikaitkan dengan kanser serviks. Perdarahan boleh berlaku selepas hubungan seks atau antara haid.

Biasanya darah yang keluar lebih daripada ketika menstruasi atau selepas menopaus yang juga boleh menjadi tanda yang berpotensi untuk kanser serviks.

2. Kesakitan panggul

Bersamaan dengan pendarahan yang tidak normal, sakit perut mungkin menjadi tanda kanser serviks.

Menurut Joshua Cohen, ahli onkologi ginekologi di UCLA, kesakitan yang dirasakan boleh menyebar atau muncul di mana-mana kawasan pelvis.

Ia juga boleh merebak dari rasa sakit yang tajam semasa sakit. Sakit semasa seks atau buang air kecil juga boleh menjadi tanda atau amaran untuk anda.

3. Keputihan faraj

Bauan, bau busuk dan berair yang keluar dari faraj boleh menjadi tanda kanser serviks. Sudah tentu, terdapat banyak punca penyingkiran vagina yang tidak normal yang tidak berkaitan dengan kanser. Walau bagaimanapun, cuba berjumpa doktor dengan segera.

4. Keletihan

Kanser serviks boleh membuat anda berasa letih atau lesu. Sesungguhnya ini bukan gejala utama kanser serviks, tetapi selalunya ini dialami pesakit kanser serviks.
Tanda Tanda Kanser Serviks

5. Perubahan pergerakan usus

Kencing manis yang kerap atau besar mungkin dikaitkan dengan kanser serviks. Jadi walaupun dengan perubahan kualiti kotoran anda. Jika perubahan ini berlaku dan anda berasa lebih teruk, pergi ke doktor dengan segera.

Perokok dan bekas perokok mestilah mengetahui kebiasaan merokok tembakau boleh menggandakan risiko kanser serviks. Kesemua gejala ini berkemungkinan besar muncul pada wanita berumur 30 hingga 50 tahun.

Berita baik, vaksin untuk melindungi wanita dari papillomavirus manusia (HPV), jenis jangkitan penyebab kanser serviks yang biasa, anda boleh lakukan. Lebih ramai wanita muda yang melakukan vaksin, pesakit kanser serviks mungkin menurun.