Punca bersalin Kembar Siam

Kehidupan kehamilan kembar, serta keseronokan, juga penuh dengan risiko. Satu adalah kelahiran kembar siam.

Beberapa ketika dahulu, kanak-kanak lelaki berkembar di Amerika berjaya memisahkan kepalanya melalui pembedahan dengan masa lebih daripada 20 jam.

Nama bayi itu ialah Jadon dan Anias McDonalds-berusia 13 bulan. Mereka dilahirkan dengan keadaan yang dipanggil Craniopagus, yang menjadikan mereka perlu berkongsi beberapa tengkorak dan tisu otak.

Operasi pemisahan kepala yang dilakukan pada 14 Oktober lepas melibatkan 40 ahli pakar di Hospital Kanak-kanak Montefiore New York.

Sebenarnya, apakah penyebab kembar siam?

Kembar siam adalah kembar identik yang bersambung secara fizikal. Biasanya kembar identik terbentuk apabila embrio terbelah menjadi dua tidak lama selepas konsepsi. Tetapi, dalam kembar siam, proses pemisahan ini berhenti sebelum proses selesai.

Menurut Mayo Clinic seperti yang dilaporkan oleh Huffington Post, embrio kembar yang sama mula berpisah sekitar 8-12 hari selepas pembentukan. Sekiranya proses pemisahan ini perlahan, antara 13-15 hari selepas pembuahan, ini boleh berlaku Hasilnya dalam kembar siam.

Terdapat juga teori yang mengatakan bahawa kembar siam berasal dari pembahagian telur pertama sepenuhnya, tetapi kemudian bergabung kembali bersama-sama.

Menurut University of Maryland, kembar siam terjadi pada kira-kira satu daripada setiap 200,000 kelahiran, dan banyak yang tidak hidup pada hari pertama kehidupan. Penyelidik menganggarkan bahawa 40-60 peratus kembar siam akan mati.

Kembar siam Cyaniopagus jarang ditemui, atau hanya kira-kira 2 peratus kembar siam. Pemisahan kepala yang terjadi pada anak-anak Jaden dan Anias adalah operasi ke-59 di dunia sejak tahun 1952.