Punca Badan Mudah Lebam

Anda mungkin mendapati bahagian badan seperti lengan atau kaki dengan lebam yang anda tidak disedari. Walau bagaimanapun, anda biasanya akan memberi tumpuan lebih kepada sebab, bukan rasa takut memar.

Banyak anggapan mengatakan bahawa sesetengah orang lebih terdedah kepada lebam daripada yang lain. Adakah itu betul?

Lebam terbentuk satu atau dua hari selepas kecederaan. Lebam adalah hasil dari kapilari di rangkaian kita yang mengeluarkan darah dan menyebabkan perubahan warna kebiruan.

Dr. Roger Henderson menjelaskan, bila-bila masa ada kerosakan pada pembuluh darah, jalur pembekuan yang rumit akan bergerak dan darah mengalir ke tisu sekitarnya. Jika darah yang lolos ini terkandung di dalam jaringan tubuh langsung di bawah kulit, maka ini dapat membuat lebam.

Semakin besar pembuluh darah yang rosak, semakin besar kehilangan darahnya dan akan semakin besar memarnya. Biasanya, saat tubuh menyerap darah tua di rangkaian, warna lebam berubah dari hijau menjadi kuning selama dua hingga tiga minggu hingga benar-benar pudar.

Faktor usia dan jenis kelamin boleh memberi kesan lebam. Misalnya, seiring bertambahnya usia, saluran darah, kulit dan rangkaian di bawahnya tidak kuat untuk menahan benjolan yang sebelumnya tidak berbahaya. Oleh itu, warga tua menjadi lebih terdedah terhadap lebam dan bersaiz lebih besar.

Ada juga yang menunjukkan bahawa lebam dapat lebih sering terjadi pada wanita berbanding lelaki. Ini mungkin disebabkan oleh kulit wanita yang lebih tipis dan kemungkinan berkaitan dengan peratusan lemak tubuh yang lebih tinggi serta bagaimana hormon estrogen menjejaskan dinding pembuluh darah.

Punca Badan Mudah Lebam
Selain faktor usia dan jenis kelamin, ubat boleh jadi penyebab kulit mudah lebam. Salah satunya adalah steroid yang digunakan untuk mengatasi asma hingga rheumatoid arthritis. Ubat ini menyebabkan kulit anda menipis dan sedikit memberi perlindungan yang sedikit.

Lebam mungkin sangat wajar terjadi ketika anda cedera. Namun, jika anda mendapati lebam dalam jumlah banyak dan tanpa penjelasan yang jelas, boleh jadi ada masalah serius dalam tubuh anda. Kadang-kadang, lebam yang teruk dan muncul tanpa disedari boleh menjadi petanda leukemia atau kelainan darah serius lain. Keadaan ini dapat diketahui dengan melakukan ujian darah.