Makanan yang baik bagi Kesihatan (Penghadaman)

Kesihatan pencernaan adalah salah satu faktor penting yang mempengaruhi kesihatan kita secara keseluruhan.

Terlalu banyak makan makanan pedas tajam dan masam, makan tidak teratur, kekurangan serat dan kekurangan air minuman boleh menyebabkan masalah penghadaman kita.

Perut kembung, ulser perut, sembelit adalah contoh yang paling biasa dari penyakit pencernaan. Menjaga pencernaan dan mengusir masalah pencernaan dengan memakan empat makanan berikut.

Makanan yang ditapai

Makanan atau minuman yang mengeluarkan menggunakan kaedah fermentasuli, adalah sumber semulajadi probiotik yang memberi manfaat kepada pencernaan, meningkatkan imuniti dan meningkatkan ketahanan terhadap jangkitan.

Di negara kita, contoh makanan fermentasi adalah tempe dan oncom. Kemudian, terdapat juga dari negara lain seperti kimchi, sauerkraut dan miso. Yogurt dan kefir juga termasuk sumber probiotik semula jadi yang sangat baik.

Bakteria baik

Di samping itu ada bakteria yang berbahaya, dalam usus terdapat juga bakteria bermanfaat. Bakteria yang bermanfaat memerlukan "makanan" untuk terus hidup.

Leeks bawang, bawang, mustard putih, asparagus dan sayur-sayuran lain yang mengandung serat yang disebut inulin, adalah sumber makanan pilihan bakteria yang baik.

Serat inulin berguna untuk merangsang pertumbuhan bakteria yang berfaedah dan menjadikan jisim kotoran lebih mantap supaya lebih mudah dikeluarkan.

Serat

Semua jenis serat sangat penting untuk memastikan usus sihat dan kotoran mudah bergerak ke arah pembetung, kata Cynthia Yoshida, pakar gastroenterologi di Charlottesville, Va., Dan pengarang bersama Masalah Tiada Penghadaman: Jawapan Setiap Wanita Perlu . Biji-bijian, kacang-kacangan, sayur-sayuran dan buah-buahan adalah sumber serat terbaik.

Elakkan sayur-sayuran seperti kubis, kubis dan kubis Brussels, bagi mereka yang menderita kembung atau gassy kerana sayur-sayuran ini juga mengandungi gas yang boleh memperburuk keadaan.
Makanan yang baik bagi Kesihatan (Penghadaman)

Minyak kelapa

Walaupun tinggi lemak tepu, minyak kelapa adalah pilihan yang sihat kerana ia stabil pada suhu tinggi, menjadikannya ideal untuk memanggang.

Kebanyakan lemak tepu dalam minyak kelapa adalah jenis trigliserida rantai sederhana (MCT), yang boleh diproses oleh tubuh dengan lebih cekap, tanpa meletakkan tekanan pada pundi hempedu.

Salah satu daripada asid lemak dalam minyak kelapa adalah asid lauric, juga dapat membantu melawan bakteria buruk di saluran penghadaman dan menjaga usus yang sihat.